روانشناسی|توسعه فردی

این وبلاگ مختص به خوانش و ارائه تحقیقات در درس روانشناسی است،امیدآنکه در روند این مطالعات بیشتر بخوانیم و بیاموزیم.(فاطمه صالحان)

روانشناسی|توسعه فردی

این وبلاگ مختص به خوانش و ارائه تحقیقات در درس روانشناسی است،امیدآنکه در روند این مطالعات بیشتر بخوانیم و بیاموزیم.(فاطمه صالحان)

۴ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

دعاهای زیر از کتاب سومین جشنواره بین‌المللی «دستهای کوچک دعا» انتخاب شده است. این جشنواره سه سال است که در تبریز برگزار می‌شود و دعاهای بچه‌های دنیا را جمع ‌آوری می‌کند و برگزیدگان را به تبریز دعوت و به آنها جایزه می‌دهد.
دعاهایی که می‌خوانید از بچه‌های ایران است.

 

*بسم الله الرحمن الرحیم. خدایا! از تو می‌خواهم که برادرم به سربازی برود و آن را تمام کند. آخه او سرباز فراری است. مادرم هی غصه می‌خورد و می‌گوید کی کارت پایان خدمت می‌گیری؟

(حسن / 8 ساله)
 

*خدای مهربانم! من در سال جدید از شما می‌خواهم اگر در شهر ما سیل آمد فوراً من
را به ماهی تبدیل کنی!
(نسیم حبیبی / 7 ساله)

*آرزو دارم سر آمپول‌ها نرم باشد!
(تاده نظر‌بیگیان / 5 ساله)


*خدای عزیزم! من تا حالا هیچ دعایی نکردم. میتونی لیستت رو نگاه کنی. خدایا ازت میخوام صدای گریه برادر کوچیکم رو کم کنی!
(سوسن خاطری / 9 ساله)

*ای خدا! کاش همه مادرها مثل قدیم خودشان نان بپزند من مجبور نباشم در صف نان بایستم!
(شاهین روحی / 11 ساله)

 

*خدا جون! تو که اینقدر بزرگ هستی چطوری میای خونه ما؟ دعا می‌کنم در سال جدید به این سؤالم جواب بدی!

(پیمان زارعی / 10 ساله)

*خدایا! یک برادر تپل به من بده!!
(زهره صبورنژاد / 7 ساله)

 

*خدایا! در این لحظه زیبا و عزیز از تو می‌خواهم که به پدر و مادر همه بچه‌های تالاسمی پول عطا کنی تا همه ما بتوانیم داروی "اکس جید" را بخیریم و از درد و عذاب سوزن در شبها رها شویم و در خواب شبانه‌یمان مانند بچه‌های سالم پروانه بگیریم و از کابوس سوزن رها شویم...

(مهسا فرجی / 11 ساله)

*خدایا! دست شما درد نکند ما شما را خیلی دوست داریم!
(مینا امیری / 8 ساله)

*خدای عزیزم! سلام. من پارسال با دوستم در خونه‌ها را می‌زدیم و فرار می‌کردیم.خدایا منو ببخش و اگه مُردم بخاطر این کار منو به جهنم نبر چون من امسال دیگه این کار رو نمی‌کنم!
(دلنیا عبدی‌پور / 10 ساله)

*خدایا! شفای مریض‌ها را بده هم چنین شفای من را نیز بده تا مثل همه بازی کنم و هیچ‌کس نگران من نباشد و برای قبول شدن دعا 600 عدد صلوات گفتم ان شاء الله خدا حوصله داشته باشد و شفای همه ما را بدهد. الهی آمین.
(مهدی اصلانی / 11 ساله)




بعد از برگزاری چند دوره از جشنواره در نهمین جشنواره ی بین المللی(دستهای کوچک دعا)نتایج به دست آمده از دعاهای کودکان از نظر داوران و برگزار کنندگان از گفته رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی:

حسن میلانی رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی گفت:

آمار بالای آثار رسیده به جشنواره حکایت از دربردارندگی این جشنواره و فراگیری مفهوم دعا در میان کودکان دارد و کودکان به واسطه این جشنواره پیامدار تاثیرات معنوی دعا در کشور شده اند.

وی با اشاره به جایگاه دعا در فرهنگ ها، دین ها و آموزه های مختلف اظهار داشت: دعا زبان بین المللی است که برخاسته از نیاز هر انسانی به برقراری ارتباط با خالق یکتاست.

وی افزود: دعاهای رسیده نسبت به سال های قبل تفاوت عمده دارد به طوری که در دوره های قبلی این جشنواره سمت و سوی دعاها از خواسته های فردی به سمت آرمان های اجتماعی، دینی و انسانی گرایش داشته است ولی متاسفانه در دو دوره اخیر این جشنواره شاهد هستیم دعاها بیشتر مسائل و مشکلات خانوادگی بچه ها را شامل می شود؛ مشکلاتی نظیر اعتیاد، طلاق، بیکاری، مشکلات مالی و اقتصادی و ... .


و اما نمونه ای از دعاهای نهمین جشنواره دستهای کوچک دعا:

*خدایا دعا میکنم 10سال دیگه رئیس جمهور بشوم و اولین رئیس جمهور زن ایران بشوم وتمام کشور را به عهده بگیرم وبا کشور های خارجی متهد شویم ودیگر جنگ ودعوا راه نگیردویک وزیر مهربان و جنگ جو خوب و باوقار من

*سلام خدا من دعا میکنم درایران آینده دیگر هیچ آدمی سیگار نکشد و همین طور به جای ماشین ها و وسایلی که هوا را آلوده میکنند از نیروی کار خود برای کشاورزی یا از دوجرخه برای جایی رفتن استفاده کنند تا هوا آلوده نشود و همینطور بچه ها به خاطر آلودگی هوا مبتلا به سرطان یابیماری ویروسی نشوند.

*خدایا آرزو میکنم در سال1404تو ایران کارمند ها کارشون رو خوب انجام بدن که مامانم مجبور نشه با اون پادردش هی پله هارو بالا و پایین کنه تا یه وام یک میلیونی بتونه بگیره ،ای کاش تو اون زمان همهی مردم ایران خونه داشته باشند که یکیشونم نصیب ما بشه.

*خداوندا باغ ها ودرخت ها را پربارکن تا میوه زیاد داشته باشیم. زودتر مترو را در تبریز برگزار کن تا آلودگی هوا کم شود.


 

دبیر اجرایی نهمین جشنواره سراسری دستهای کوچک دعا نیز در خصوص مضمون دعاهای نهمین جشنواره دستهای کوچک دعا گفت: موضوع بیشتر دعای رسیده به دبیرخانه سلامتی برای امام عصر(عج) و ظهور قائم آل محمد(ص) در صدر دعاهای رسیده قرار داشت.

وحید آقاکرمی ادامه داد: همچنین دعاهایی نظیر توجه به مشکلات همنوعان، رفع مشکلات خانوادگی اعم از اقتصادی و اجتماعی، بیکاری، طلاق و اعتیاد، و پایان جنگ و خونریزی در کشورهای همسایه از دیگر مسائل مورد توجه کودکان در ادعیه های ارسالی خود برای این دوره از جشنواره بود.

 


و در نتیجه گیری از این جشنواره می توان دریافت که کودکان با توجه به شرایط محیطی،اقتصادی و ارتباطی و... که با دیگران و محیط اطراف دارند با خدا راز و نیاز میکنند واستفاده از کلمات ونوع درخواست متناسب با سن و اموزه های کودکان است.


این نوشته برگفته ازسایت ها خبرگزاری:

tabnakazarsharghi.ir
khabaronline.ir

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۰۰ ، ۱۳:۰۶
فاطمه صالحان

رویکرد ویلیام جیمز به دین

چهارشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۰، ۰۹:۵۳ ق.ظ

  ویلیام جیمز از مهم ترین روان شناسان پراگماتیسیم است. او درکتاب مهم ش به نام انواع تجربه دینی می گوید: ارزیابی نهایی یک عقیده یا یک تجربه را می توان فقط در سایه ثمربخشی آن در زندگی فرد انجام داد.


جیمز که در محیطی پروتستانی بزرگ شده بود، دارای دغدغه های دینی بود و خود
وی از جهت عاطفی دلبستگی و گرایش خاصی به احوال دینی داشت. او در کتاب انواع تجربه دینی نیز با حالات احترام آمیز عرفانی درباره خود میگوید:خمیره ذاتی من تقریباً به طور کامل به این التذاذات روحانی وابسته است او براساس دیدگاه پراگماتیسمی اش معتقد است که حقیقت بودن هر چیز در گرو مطلوبیت آن در عمل است و یک عقیده وقتی رضایت بخش عمل می کند که به وسیله تجربه تأیید شود. از نظر پراگماتیسیم تنها آزمون حقیقت محتمل این است که باید چیزی باشد که بهتر ما را هدایت کند، چیزی که بهتر از همه با هر جزء زندگی جور درآید و با مجموعه مقتضیات تجربه، بدون حذف چیزی از آن تلفیق شود.

جیمز در یک جمع بندی که از حیات دینی ارائه میدهد میگوید به طور کلی در گسترده ترین شیوة ممکن ویژگی های حیات دینی بر حسب دریافت ما، این باورها نهفته
است:

1. دنیای دیدنی، بخشی از عالم معنوی تر است که ارزش و معنای خود را از آن دریافت میکند.
2. وصال یا ارتباط قرین با هماهنگی با آن عالم برتر، غایت حقیقی ماست.
3. دعا یا اتصال با روح عالم خلقت  خدا یا نظم کائنات  فرایندی است که در آن واقعاً کاری (با ثمر ) انجام میشود و قدرتهای معنوی دارای آثار روان شناختی یا جسمانی در ما جریان مییابد.
4. زندگی مزه و طعم جدیدی می یابد ، همچون موهبت الهی به شکل زندگی سرشار از نشاط شاعرانه یا بهجت دلیرانه ظاهر میشود.
5. امنیت خاطر و آرامش باطنی ایجاد میشود که نتیجه اش در ارتباط با دیگران، اظهار احسان و عواطف بی دریغ است.



مقاله:تأملی برآراء ویلیام جیمز در پرتو نقدکتاب روانشناسی دین ازدیدگاه ویلیام جیمز،ملیحه صابری نجف آباد، عیارسال چهاردهم پاییز1389شماره1(پیاپی23)

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۰۰ ، ۰۹:۵۳
فاطمه صالحان

رویکرد یونگ به دین

يكشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۰، ۰۷:۲۹ ب.ظ

دانش روانشناسی رابطه ی مستقیمی با دین دارد. به همین سبب بنیان گذاران این دانش، همواره به بررسی مسأله ی دین و تأثیر آن در روان انسان پرداختهاند.
از آن جمله، میتوان از کارل گوستاویونگ روانشناس سویسی و پایه گذار روانشناسی تحلیلی نام برد، که تحقیقات گستردهای در حوزه ی دین شناسی انجام داده است. او بر خلاف برخی از روانشناسان که منشاء دین را امور غیرمعرفتی مانند عقده های روانی، ترس یا فقر میدانستند، با طرح نظریه ی کهن الگوهای
ناهشیار جمعی، سعی کرد راهی نوین در معرفت بشری به سوی دین و دینداری ارائه کند.
هدف ازاین مقاله آن است که به روش توصیفی – تحلیلی، دیدگاه های او را پیرامون دین و دینداری کندوکاو نماید. در همین راستا، ابتدا ضمن آشنایی اجمالی با یونگ و روانشناسی تحلیلی او، اندیشه های او را حول مسائلی از قبیل تعریف دین، منشاء دین، پیامدهای دینداری و تصور خداوند بررسی کردهایم و در ادامه به نقد و بررسی آنها پرداخته ایم. حاصل این نقد و بررسی نشان میدهد، با وجود این که روششناسی و دیدگاه پوزیتیویستی یونگ به دین مورد انتقادهای شدیدی قرار گرفته است، اما در مجموع او نگاه مثبتی به دین داشته و همواره مدافع آن بوده است.


پژوهشهای فلسفی،شمارهیهجدهم،پاییز و زمستان1389،ص155-179

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۰۰ ، ۱۹:۲۹
فاطمه صالحان

رویکرد فروید به دین

دوشنبه, ۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۵۳ ق.ظ

فروید، باور به خدا را به عنوان پایه بیشتر ادیان، امرى توهمى مى داند و معتقد است خدا، همان مفهوم پدر است که در ذهن آدمى تعالى یافته و بر اثر یادآورى ناتوانى دوران کودکى و توجه به نیازهاى همیشگى خود، بدان روى آورده است. او دین و دین دارى را در ردیف رفتارهاى روان رنجورانه، همچون وسواس به شمار مى آورد و بر آن است که با افزایش افق هاى علمى در زندگى انسان، سرانجام دین از صحنه حیات آدمى زدوده خواهد شد. در نقد نگاه فروید به دین، باید گفت:
الف) فروید، بى دینى تمام عیار و بلکه ضد دین بود. بنابراین، نمى توان گفت که او توانسته است بدون سوگیرى درباره دین اظهار نظر کند.
ب) جهان بینى فروید درباره جهان هستى، مادى گرایى صرف است. این جهان بینى، با نظر اکثریت مردم و دانشمندان که در وراى ماده، به هستى برترى معتقدند، در تعارض است.
ج)برداشت فروید از «خود» و نیز رویکرد او به دین و دین دارى، غیر از برداشت هاى خود فروید که برپایه داستان پردازى هاى غیرعلمى است، هیچ سند قابل اعتمادى ندارد.
د) از زمان نظریه پردازى فروید درباره ماهیت دین و دین دارى در میان مردم، بیش از صد سال مى گذرد. در این مدت، بى گمان شناخت آدمى درباره قواعد حاکم بر جهان فزونى یافته است و به باور برخى اندیشمندان، دست کم فن آورى گام هاى نهایى خود را برمى دارد، ولى برخلاف تصور فروید، از جریان ها و نهضت هاى دینى کاسته نشده است.



فصل نامه علمی-پژوهشی(روانشناسی و دین)،سال دهم،شماره دوم،تابستان1396

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۰۰ ، ۱۰:۵۳
فاطمه صالحان